אין הכוונה למצות את פרשת סדום 'כי רבה היא'.
לא נעסוק בחטא של סדום, עצמו בסיבותיו ויחודו, בעונשו ובתיקונו, אלא בחידוש המהפכני היוצא אל הפועל מלב ליבה של התרחשות זו – הדיאלוג שבין אברהם לקב"ה. דיאלוג שהק"ה לא רק מאפשר אותו אלא יוזם אותו, בהתגלות המגלה את סוד ההנהגה האלוהית לאדם, ואף נמלכת בו, קוראת לו להתבונן, לעיין, לקחת אחריות, ולהיות שותף פעיל בהכרעה הסופית.
ננסה להבין את את הדיון הזה, את הטענות והתשובות של שני הצדדים, ואת תוצאותיו העיוניות והמעשיות, ומתוך כך את משמעויותיו לנו, בני אאע"ה, ותלמידי מרע"ה (שיופיע במערכה האחרונה של עיוננו זה), בעבודת ד' שלנו בכלל ובהתמודדות שלנו עם מידת הדין האלקית המתגלה אלינו בחיינו הכלליים והפרטיים.
ננסה, מתוך הקשבה לפסוקים והתבוננות במדרשים, להבין את הסיבה לחידוש הזה בהנהגה האלהית שעד כה היתה 'אכזרית' וחד צדדית, ואת תכליתה ומשמעות של הנהגה חדשה – דיאלוגית זו שכוננה מערכת יחסים חדשה בין האלקים ואדם ובין האדם לאלקים, ואת השלכותיה מאז ועד היום על חיינו אמונתנו ועבודת ד' שלנו. כבר בעיון ראשוני יתברר שזהו נסיון נוסף - שלב מכריע בחינוכו של אברהם כאבי האומה הישראלית, ובו ממשיכה לצאת אל הפועל מעלתו החדשה והיחודית של אברהם, ושל עם ישראל. חידוש זה הוא ללא ספק המשך ופיתוח של ההתהלכות לפני ד' שמחדש אברהם על פני נח.
מוקד הלימוד יהיה אם כן הנסיון להבין את מה שמתחדש / מתחדד / מתממש במפגש הזה בין ד' לאברהם, וכיצד זה מתייחס להיבדלות מ'נח' ומבסס ומכשיר את ההופעה של 'משה'.
כמו כן נעיין בסוגית ההשגחה האלהית ע"פ העולה מהמדרש (בעיקר דרשה ח בפרשה מט)
אני משער שיש קשר בין שתי הסוגיות, ולבי אומר לי שיתכן שהן שני צדדים של מטבע אחת, אך מסקנה כזו צריכה להיות מבוססת.
(חלק מן) השאלות שיש לנסות למצוא את התשובה להן במדרש הן: למה הקב"ה מחולל מהפכה זו? לשם מה? כיצד מתמודד אברהם עם האתגר שהוצב בפניו? השינוי בהנהגה מתבסס על יצירת אברהם כאבי האומה הישראלית. מה מתחדש באברהם ובעם ישראל המאפשר את המהפכה בהנהגה האלהית? במה זוכה אברהם להיות ראוי לגילו סוד ד' ולהמלכות בו ולדיאלוג איתו וכו'?מה הוא טוען ומה הנחות היסוד שלו בהתמודדות עם הדין האלקי ועם הרשע הסדומי (וכמובן מעשה אבות סימן לבנים)? איך והאם מגיב הקב"ה לדברי אברהם? מה פשר החלטתו להחריב את סדום בכל זאת (ההיה זה 'משחק מכור')?, למה ד' מציל את לוט? למה אברהם לא מבקש בגלוי על לוט (עליו נלחם לא מזמן במסי"נ)? האם אברהם עומדבנסיון? האם אברהם מצליח במאמציו?
אופן הלימוד
בקובץ זה יש ארבעה פרקים (ראו בתוכן הענינים). אני מציע ללומדו לפי הסדר
פרק א. קראו את פסוקי התורה בקריאה קשובה. לענ"ד יש בפסוקים במפורש וברמז גם אם תמציתיים את כל מה שיתבאר במדרש.
פרק ב. למדו את פרק המדרשים אבל באופן תכליתי – מבוקר, כלומר, את מה שלא קשור ישירות למטרת הלימוד כפי שנסחתי אותה (בעיקר 1 ו-17 הממורקרים בתוכן הענים באפור, אבל הפעילו שיקול דעת גם ביחס לסעיפים האחרים, וגם לחזרות שבתוכם), ללמוד ביעף, ולעיין במה שמתייחס ישירות לנושא המרכזי.
פרק ג. 'למדו' רק את הזהר העוסק בהבחנה בין נח, אברהם ומשה (ולא את כל פרק הזוהר שבקובץ), הנותן מבט מחודש ואף מפתיע על הסוגיה. עיינו והעמיקו בהבחנהה דרמטית זו.
פרק ד. עיינו עיון נוסף בסוגית ההשגחה והמשפט האלהי דרך דרשה ח של פרשה מט, המקורות הנלוים לה, והמקורות הנוספים המובאים בפרק ד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה